Przejdź do głównej zawartości

Radca Prawny Waldemar Szubert

Moje zdjęcie
Radca Prawny Waldemar Szubert
Łódź, Poland
Specjalizacja to prawo odszkodowań (wypadki komunikacyjne, wypadki przy pracy, wypadki rolnicze, błędy lekarskie, szkody przewozowe, szkody przemysłowe, odpowiedzialność zarządców budynków i odpowiedzialność kontraktowa, w tym w zakresu prawa budowlanego, najmu), ubezpieczeń (majątkowych, NNW, na życie, zwalczania przestępczości ubezpieczeniowej), umów (z zakresu prawa przewozowego, prawa pracy, prawa nieruchomości, windykacji należności pieniężnych, prawa budowlanego, leasingu), prowadzenia działalności gospodarczej (prawo spółek, prawo podatkowe) i konkurencji w działalności gospodarczej (RODO, zwalczanie nieuczciwej konkurencji, nieuczciwych praktyk rynkowych), prawo spadkowe, prawo egzekucyjne, prawo ochrony dóbr osobistych. Autor publikacji i materiałów audi-wideo dla Rzeczpospolitej, Gazety Ubezpieczeniowej. waldemar.szubert@outlook.com

Brak odpowiedzi na reklamacje albo odpowiedź po terminie - uznanie reklamacji z mocy prawa - co to oznacza?

Wiele ustaw, dotyczących określonych kategorii działalności, przewiduje procedurę składania reklamacji przez Klientów oraz jej rozpatrywania. Taka szczególna procedura reklamacyjna obowiązuje podmioty rynku finansowego, ale także w turystyce, czy przy umowie sprzedaży, a z mocy ustawy o prawach konsumenta, dotyczy praktycznie każdego przedsiębiorcy, który świadczy usługi czy sprzedaje towary konsumentom.



Czym jest reklamacja? Jest to każde wystąpienie , które zawiera zastrzeżenia do jego działania. Dokument ten może zawierać roszczenia, ale nie musi. Najczęściej może przybrać formę zarówno pisemną, jak i elektroniczną.

Jaki jest skutek braku odpowiedzi, albo odpowiedzi po terminie? Ustawy wskazują na negatywną sankcję w postaci uznania, że adresat uznaje reklamacje zgodnie z jej treścią – to jest występuje fikcja prawna, że odpowiedź adresata potwierdza podniesione zastrzeżenia i uznaje wskazane roszczenia.

Warto pamiętać o odpowiedziach na reklamację klientów. Brak odpowiedzi może narazić na poważne nieprzyjemności. Orzecznictwo sądowe jednak poszło torem łagodzenia sankcji uznania reklamacji za uzasadnioną – na gruncie reklamacji z ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego – gdzie odnaleźć można modelową regulację reklamacji. W uchwale Sądu Najwyższego o sygnaturze akt III CZP 113/17 wskazano, że uznanie reklamacji z mocy prawa na skutek braku odpowiedzi na nią albo odpowiedzi po terminie nie wyłącza możliwości kwestionowania przez podmiot rynku finansowego zasadności dochodzonego roszczenia; na podmiocie tym spoczywa ciężar dowodu, że powodowi nie przysługuje roszczenie lub przysługuje w niższej wysokości.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Postępowanie przed komisją do spraw zdarzeń medycznych - wpływ na likwidację szkody

Błędy w leczeniu stanowią podstawę licznych roszczeń poszkodowanych pacjentów. Rok do roku prowadzone są tysiące postępowań w przedmiocie błędów lekarskich. Jest to nie bez znaczenia dla ubezpieczyciela, bowiem wszystkie podmioty prowadzące działalność leczniczą podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej. Tym samym, obowiązek wypłaty odszkodowań za szkody powstałe na skutek wadliwego leczenia, obciążają ubezpieczyciela. W uproszczeniu, na gruncie ustawy o ochronie praw pacjentów, zdarzenie medyczne to zakażenie pacjenta biologicznym czynnikiem chorobotwórczym, uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia pacjenta albo śmierci pacjenta będącego następstwem niezgodnych z aktualną wiedzą medyczną świadczeń zdrowotnych. Wystąpienie takiego zdarzenia, w przypadku wywołania przez niego krzywdy czy szkody, wiąże się z cywilno-prawną odpowiedzialnością za naprawienie szkody i kompensacje krzywdy.  Ustawa o ochronie praw pacjentów przewiduje specjalnie postępowanie w przedmiocie

POTRĄCENIE PRZEZ NIEZNANEGO SPRAWCĘ - CZY NALEŻY SIĘ ODSZKODOWANIE?

Wypadki komunikacyjne z udziałem pieszych to w dalszym ciągu dość częste zjawisko. W przypadku, gdy sprawca zachowa się lojalnie, udzieli pomocy poszkodowanemu a następnie wskaże swoje dane, w tym polisę ubezpieczeniową, nie ma większych problemów z dochodzeniem odszkodowania - ustalenia podmiotu odpowiedzialnego. Co jednak w sytuacji, kiedy sprawca ucieknie z miejsca zdarzenia i nie uda się go ustalić? W takiej sytuacji można dochodzić odszkodowania i zadośćuczynienia pieniężnego za uszkodzenie ciała i rozstrój zdrowia od specjalnie powołanej do tego celu instytucji. Instytucja ta to Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Ma on siedzibę w Warszawie. Zgodnie z art. 98 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, do zadań funduszu należy w szczególności zaspokajanie roszczeń z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych, za szkody powstałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na osobie, gdy szkoda została wyrządzona w okolicznościach uzasadniających odpowiedzialność cywilną posiadacza pojazdu mechanic

Co w sytuacji, kiedy suma gwarancyjna nie wystarczy poszkodowanemu i ubezpieczycielowi, który dochodzi regresu za wypłacone mu częściowo, wcześniej odszkodowanie?

Przy założeniu granicy odpowiedzialności finansowej w postaci sumy gwarancyjnej, która jest niższa niż wysokość łącznej szkody, w sytuacji w której dwa podmioty roszczą o wypłatę odszkodowania – regresujący ubezpieczyciel mienia oraz poszkodowany osobiście, to należy w granicach sumy gwarancyjnej dać priorytet roszczeniom poszkodowanego. Zgodnie z art.  828 §  1 Kodeksu Cywilnego, jeżeli nie umówiono się inaczej, z dniem zapłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela roszczenie ubezpieczającego przeciwko osobie trzeciej odpowiedzialnej za szkodę przechodzi z mocy prawa na ubezpieczyciela do wysokości zapłaconego odszkodowania.  Jeżeli zakład pokrył tylko część szkody, ubezpieczającemu przysługuje co do pozostałej części pierwszeństwo zaspokojenia przed roszczeniem ubezpieczyciela. Istotne dla rozwiązania tej kwestii jest drugie zdanie przepisu art. 828 §  1 Kodeksu Cywilnego, które wskazuje, że jeżeli wypłacono tylko część odszkodowania, to Poszkodowany ze swoimi roszczeniami, ma pierw